Elke dag een verrassing

3 oktober 2019 - Mbuma, Zimbabwe

Inmiddels zitten we alweer bijna twee weken hier in Mbuma, de tijd vliegt om…!

Vorige week hebben we meegekeken met een aantal operaties, wat heel leerzaam was. Verder zijn we heel druk geweest met het opruimen en ordenen van materialen in de apotheek en de operatiekamer. Soms staan we echt versteld van hoe basic de zorg nog is die gegeven wordt. Maar het mooie is dat ze hier heel oplossingsgericht zijn. Als de juiste materialen of medicijnen er niet zijn, dan nemen we toch gewoon wat anders? Het leuke is dan wel dat we iets van onze kennis en het kleine beetje ervaring dat we hebben, kunnen overdragen. Soms moeten we zelf ook wel even diep in onze rugzak tasten om de kennis die we ooit geleerd hebben, boven te halen, omdat we het nog nooit gebruikt hebben. We komen hier bijvoorbeeld wonden tegen die we in ons werk in Nederland nog nooit gezien hebben. Best interessant om dan te brainstormen wat je daar het beste mee kunt doen…

Vorige week woensdag en donderdag leek het wat het weer betreft wel even of we in Holland waren. Het was tussen de 15 en 20 graden overdag, wat wind en zelfs een druppel regen. Alleen als we naar de mensen keken, leek het wel of we in Siberië beland waren. Ze hadden dikke jassen aan, mutsen op en dekens om zich heen. En telkens als je aan iemand vroeg hoe het met ze was, kreeg je als antwoord dat het toch wel zooooo koud was! Maar ach, het is ook wel weer een beetje te begrijpen, want een deel van hen slaapt ’s nachts buiten op de veranda van het ziekenhuis en wij mochten lekker onder de dekens. Sinds vrijdag kunnen we ’s avonds weer naar de heldere sterrenhemel kijken. Het is overdag rond de 30 graden en ‘s nachts wel frisjes.

Tot op heden stond ons iedere zaterdag een verrassing te wachten. De eerste zaterdag dat we in Mbuma waren, konden we de kraan in de keuken niet meer uitgezet krijgen. We hadden een provisorische oplossing verzonnen met een constructie van pannen en glazen. De technische man hier zou maandag terugkomen, maar hij zei er niet bij welke maandag dat was. Het heeft uiteindelijk nog een week geduurd, dus water voor de afwas haalden we in de douche, maar goed, we waren al blij dat we nog water hadden! En afgelopen zaterdag zaten we tijdens het eten ineens in het donker, de stroom viel uit… Met wat kaarsjes en zaklampen was het lichtprobleem al snel ondervangen en om het gezellig met elkaar te hebben hoef je elkaar niet te zien, dat scheelt weer 😊. Gelukkig was dat probleem sneller verholpen, we hebben alleen het weekend zonder gezeten. Voor de verandering stuitten we vandaag op een volgende verrassing. We hadden eindelijk de moed verzamelt en tijd om de was te gaan doen (wat een gigastapel kun je hier verzamelen in een week tijd!) komt er geen water uit de kraan… We weten niet waar het door komt, dus wachten maar weer geduldig…dat is iets wat je hier zeker leert! Gelukkig zat er nog wel wat water in de waterketel om een kop koffie en thee te maken…

1. P. D. van der End:
    Dag Marianne en Nienke,

Wij vinden het heel leuk dat jullie een uitgebreid verslag doen van jullie belevenissen en werkzaamheden in Zimbabwe.
    wij wensen jullie het allerbeste toe en tot het volgende verslag.
    Met een hartelijk groet uit Holland,
    Fam. P.D. van der End.
  2. G.J. van Erkel:
    Hoi Nienke en Marianne,

Zo te lezen is het een héél leerzame tijd voor jullie. Erg leuk dat jullie ons op de hoogte houden. We kijken uit naar jullie volgende bericht. Veel succes, we denken aan jullie!
    Hartelijke groeten van ome Gertjan en tante Margreet.
  3. Mary:
    3 oktober 2019
    Hoi Nienke en Marianne, erg leuk om jullie verslag te lezen. Echt Afrika hè met de stroom en water storing en dat men t snel koud heeft is zo herkenbaar. Alsof er afgesproken is dat van de ene op de andere dag iedereen een muts moet dragen. Geniet nog van jullie avontuur en steek zoveel mogelijk op!!
  4. Wilma:
    4 oktober 2019
    Ha Nienke en Marianne,
    Wat leuk om zo met jullie mee te (be)leven. Het is in ieder geval niet saai!
    Sterkte met alles en geniet er van.
  5. Marinda Pols:
    4 oktober 2019
    Ha dames,
    Ik lees met jullie mee....mooi om te lezen!geniet ervan....en hopelijk nog een mooie tijd weer verder!
    Groetjes
  6. Aartje Hak:
    5 oktober 2019
    Hoi Nienke en Marianne

Wat een prachtige tyd heb je daar dat besef je straks pas als jullie weer terug zijn in ons kikkerlandje
    Geniet er maar lekker van.
    De mensen daar zullen jullie erg dankbaar zijn.
    Enne Nienke wat een prachtige man op die foto van je vader 😉
    Tot snel op watapp of op jullie flog
    Succes dames we zijn trots op jullie😚

Een lieve groet van Tante Aartje en fam uit het zuiden
  7. Riekie:
    5 oktober 2019
    Hoi Marianne en Nienke.
    Wat leuk om weer te lezen hoe het de afgelopen week is gegaan bij jullie. Het is idd wel goed om alles maar op je af te laten komen als alles anders loopt. Maar dat maakt het misschien ook wel weer leuk. Nog een fijne tijd en hopelijk weer tot het volgende bericht. Groetjes Riekie
  8. Lenie Valstar-vd Meer:
    13 oktober 2019
    Hoi Marianne en Nienke,
    Jullie maken nog eens wat mee! Fijne tijd nog met elkaar en geniet ervan!
  9. Folkert en Gerrie Vreeken:
    14 oktober 2019
    Hallo Nienke en Marianne,

leuk om jullie ervaringen te lezen. Jullie hoeven je nog niet te vervelen merken we. Fijn dat je wat voor de mensen daar kunt betekenen. Geniet nog even van de tijd daar want voor je het weet zit je weer in het vliegtuig.

De hartelijke groetjes uit Krimpen aan den ijssel
  10. Marisca:
    18 oktober 2019
    Super leuk marianne en zus alleen wel fijn dat jullie alweer over twee weken naar huis komen
  11. Monique:
    18 oktober 2019
    Hoi Marianne en Nienke, leuk om al jullie ervaringen te lezen. Mooi om mee te maken allemaal. Een fijne tijd nog.
    Groetjes van Tom en Monique
  12. Dicky en rachelle:
    20 oktober 2019
    Hoi Nienke en Marianne,
    leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te zien.
    een fijne tijd nog.
    Groetjes,
    Dicky en Rachelle
  13. Marianne van Zwienen en Nienke Hak:
    21 oktober 2019
    Dank voor al jullie reacties!! Is leuk om wat Nederlands te kunnen lezen :) want we horen hier niet veel anders dan Ndebele, wat al wel vertrouwd gaat klinken, maar waarvan we niet echt begrijpen wat ze zeggen, en uiteraard nog een beetje Engels...
    Groetjes,
    Marianne en Nienke
  14. Pappa van Nienke:
    21 oktober 2019
    Lieve Nienke (en ook Marianne) onze trots.
    Wat jammer dat er een onverwacht (eerder) einde aan jullie missie is gekomen.
    Veel gedaan, veel meegemaakt, veel geleerd, veel jezelf moeten behelpen, maar ook veel wat er achterblijft.
    Herinneringen, gebeurtenissen, medemensen die hulp nodig hebben, niet alleen met geld, maar ook mensenhanden, en vooral: mensenharten!!
    Mijn beeld hieromtrent is door wat jullie gedaan hebben wel anders geworden.
    Toch hopen we jullie, zij het een week eerder, weer in onze armen te mogen sluiten.
    Een veilige terugreis en behouden aankomst van harte toegewenst.